Літо, море,сонце, пляж – які книги взять в багаж

Літо, море,сонце, пляж – які книги взять в багаж

(Що цікавого почитати на канікулах)

Енциклопедія неуків, бунтівників та інших геніїв / Пуї Жан-Бернар,Блох Серж, Бланшар Анн; Пер. з французької Мигаль Павло. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2018.

Є ситуації, коли імена відомих людей звучать для нас суто як назва малобюджетного фільму: без жодних асоціацій та уявлення про цей продукт. Ми знаємо всі останні плітки про Кайлі Дженнер, знаємо причину розлучення та возз’єднання Майлі Сайрус з її коханим, проте постаті Дебюссі та Едісон й досі залишаються пустим звуком у наших вухах. А останній, між іншим, у віці дев’яти років покинув школу та облаштував у підвалі будинку власну лабораторію для досліджень. Ну а згодом, звісно, світ побачив електричну лампочку, фонограф та першу електростанцію. 

«Енциклопедія неуків, бунтівників та інших геніїв» — це розлогий екскурс по всіх ключових персонах, що змінили світ. Вона навчає, розважає та сто відсотків надихає. Автори хотіли показати 26 різних доль видатних митців з різних галузей, які попри всі складнощі, поневіряння та кпини соціуму зуміли досягнути всесвітнього визнання.

«Енциклопедія для неуків» — це поєднання кумедного з повчальним. Укладачка Анн Бланшар намагалася знайти ту золоту середину, що розділяє нудний підручник з історії та неперевірені статті з Інтернету. Матеріали про видатні постаті викладено легко та невимушено, а ще, до речі, часто ми можемо читати розповідь про головного героя від першої особи. Тож не варто дивуватися, що на сторінках енциклопедії можна ознайомитись з біографією Бонапарта від нього ж самого.

Вікових обмежень книга не має теж. Деякі факти можуть бути відомими для 30-річної людини, але чи знає вона, що в 13 років Джек Лондон кинув школу та почав працювати на консервному заводі по 18 годин на добу.

 

Зубченко О. Перемагаючи долю: трилогія. Кн. І-ІІІ / Олександр Зубченко. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2016 – 2017.

 

Трилогія Олександра Зубченка – показує читачеві козацькі реалії кінця XVII століття. Коли захисники української землі із шаблями і пістолями в руках, християнською вірою та мужністю у серцях, боронили батьківщину від нищівних набігів татар, зазіхань польської вельможі, та, на жаль, зрадників, яких вважали колись вірними побратимами. Мабуть не варто пояснювати, чому сьогодні як ніколи актуально писати та видавати такі книги як "Перемагаючи долю". Чому варто знову й знову перегортати сторінки назад і повертатися в часи, коли українці боролися за свою свободу, за своє право жити, жити щасливо. Дізнаватися (чи згадувати), які помилки у цій кривавій боротьбі робили наші попередники, та вчитися на них.

Герої розповіді – брати Іванко та Юрась, які опиняються у різних кінцях цього багатостраждального світу. Перебуваючи на чужині – один в Китаї, другий – в Туреччині, брати не забувають того щастя, яке дали їм люблячий батько та ласкава мати, і хоча чужинські звичаї та віра мали вбити цю пам’ять, та поклик рідної землі є сильнішим. Як би не випробовувала жорстока доля їх на міцність, які б пригоди не довелося їм пережити, брати долають усі перешкоди, поки не зустрічаються по різні боки ворожих таборів, щоб разом піти дорогою визвольної боротьби нашого народу, примножуючи козацьку славу та надихаючи інших героїчною вдачею та майстерним володінням зброєю.

Важко назвати цю трилогію тільки патріотичною, вона радше дуже українська. Саме оцю українськість, яку в традиціях, релігії, моральності викохали і виховали у ще маленьких Івасеві та Юрасеві батьки, односільчани, рідна земля, вони пронесли у своїх серцях крізь усю книгу, крізь роки розповіді.

Потайки взиваючи православного бога, щоночі згадуючи рідні звичай та батьків, вони берегли в собі Україну. А повернувшись нарешті на батьківщину, ці спогади ще більше і більше виринали в пам’яті та надавали сил у боротьбі з ворогами. На прикладі цих двох хлопців, та й інших, яким вдалось вирватись із полону і повернутися до усього близького та рідного, автор показав: те, що нам дає рідня, у всіх розуміннях цього слова, не так легко викорінити.

 

Гридін С. І паралельні перетинаються: Повість / Сергій Гридін.  – Львів: Видавництво Старого Лева, 2017.

Сергій Гридін знає, чим зачепити молодого читача, і пише про те, про що підлітки з дорослими зазвичай не діляться. Труднощі у школі та серед однолітків, несприйняття себе самим та іншими, недооцінення власних здібностей, невзаємна закоханість… У своїй новій книзі «І паралельні перетинаються» автор піднімає чи не найважливішу тему – тему самогубства і вплив н а свідомість хлопців та дівчат «груп смерті» у соцмережах. Звідки у підлітків з’являється ідея покінчити з життям, що їх спонукає до катастрофічних вчинків і як зрозуміти, що завжди є заради чого жити?  

Герой повісті Роман через непорозуміння з батьками і прикрощі в школі намагається звест порахунки з життям. Отямившись у лікарні, хлопець переосмислює свій вчинок і розуміє, що йому є заради чого жити.

Ідею для книги авторові підказали читачі. «Два-три роки тому після якоїсь зустрічі на Форумі видавців до мене підійшли діти років 10-ти і запитали, чи не хочу я написати про хлопця-самогубця з геппі-ендом. Спершу я негативно сприйняв цю ідею. Але в поїзді додому думав про таку тему і зрозумів, що цікаво за неї взятись і написати так, аби вона відповідала дійсності, тому, що відбувається в такі моменти у душі та в голові підлітка. Я написав книжку. І коли набула популярності гра «Сині кити» і т .д., коли ця тема стала гострою як ніколи, надіслав книжку у видавництво», - говорить автор.

 

 

Робінсон Джоан Ґ. Коли Марні була поруч / Джоан Ґ. Робінсон; пер. з англ. Володимира Чайковського. — К. : Рідна мова, 2017.

У центрі сюжету екранізованого студією Ґіблі роману британської письменниці Джоан Робінсон лежить історія про дівчину-сироту на ім’я Анна. Самотню і водночас надзвичайно милу-чесну-добру дівчину, яка полюбляє усамітнюватися, ніяк не може знайти друзів і часом говорить та робить речі, через які дорослі думають, що з нею щось не так. Саме через цю її особливу дивакуватість одного дня Анна опиняється у своєї родички у маленькому селищі на узбережжі — відпочити від міського життя, подихати свіжим повітрям, поспостерігати за морем і, можливо, знайти нових друзів. І хоча життя у Літл-Овертоні важко назвати буремним, саме тут для Анни все змінюється — одного дня в неї таки з’являється ідеальна подруга. Та, як і годиться в таких сюжетах, у такій дружбі ніколи не обходить без маленьких таємниць, без випробувань та важливих філософських запитань, на які авторка спробує дати «корисні», але не дуже повчальні відповіді.

Добра, помірно напружена та повчальна історія не залишить байдужими не лише дітей, а й дорослих, адже будить в душі стимул ще раз переглянути - а чи все гаразд у наших власних стосунках з друзями та рідними? І зрозуміти: навіть якщо до ідеалу далеко, запорук, це виправити, є лише дві і вони геть нескладні - щирість та чесність. І не лише перед іншими, а й перед самим собою.

 

Рейнбоу Ровелл. Елеанор і Парк: Роман. /Рейнбоу Ровелл – К.:Vivat, 2016.

"Елеанор і Парк" – мила, романтична, але й водночас драматична історія про кохання двох підлітків. Вони зустрілися в шкільному автобусі, і тоді Парк геть не був радий новій дивакуватій сусідці. Вони такі різні, але попри це, доля звела їх разом. Елеанор - яскраво-руда, із зайвою вагою та ще й у дивному одязі. Удома її чекає вічно незадоволений вітчим і ні краплини любові, у школі - насмішки і цькування. До моменту, коли вона зазирнула в комікс, який читав її сусід. Парк - хлопець із азіатською зовнішністю в провінційному американському містечку. Він завжди носить чорне, занурений у комікси і музику. У нього є любляча сім'я, може, не ідеальна, але точно краща, ніж в Елеанор. Між цими двома спалахне кохання, але на шляху почуттів стануть глузування і таємниця - родина Елеанор не повинна дізнатися нічого. Атмосфера 80-х у романі передана ідеально. У цьому допомагає музика, посилання на комікси, фільми, відомості про виконавців, які авторка вводить у свою розповідь. Читається дуже легко, за кілька вечорів не помітиш, як подолаєш більше 400 сторінок. Хороший представник young adult літератури, змушує вірити в світлі почуття і в те, що попри твою зовнішність, обов'язково знайдеться людина, в серці якої ти запалиш вогник почуттів.

 

Левкова А.  Старшокласниця. Першокурсниця. / Анастасія Левкова – Львів: Видавництво Старого Лева, 2017.

Написаний у формі щоденника роман розповідає про один із переламних моментів життя абсолютно звичайної дівчини Лілії Маринник — про, як ви, певно, здогадалися з назви книжки, завершення школи та вступ в університет. Ліля намагається знайти своє «Я», відкриває собі себе і світ,  закохується, робить помилки та розчаровується, трошечки страждає. На думку автора. підлітки-читачі обов’язково співчуватимуть їй, співпереживатимуть та переживатимуть за неї навіть попри те, що живе вона на початку 2000-х.

 

 

Заґґ Зої. Дівчина онлайн: роман/ Зої Загг; пер. з англ. Ясіновська Наталія. Львів: Видавницво Старого Лева, 2018.

Зої Загг –  англійська фешн блогерка відома під ніком Zoella. Перша книга Зої «Дівчина онлайн» побила всі рекорди продажів лише за тиждень. Зараз Загг є досить  популярної письменницею та випустила цілу трилогію про пригоди «дівчини онлайн» Пенні.

Пенні Портер – звичайна шістнадцятилітня дівчина- підліток, що веде досить тихе життя. Вона захоплюється фотографією, має найкращого друга Елліота, розуміючу та люблячу родину. Але все ж, Пенні нікуди подітись від звичних підліткових проблем. Про свої страхи, переживання й розчарування вона відверто і без фальші розповідає у своєму блозі під ніком Дівчина Онлайн.. Теми і проблеми які вона піднімає, є знайомим та близькими кожному підлітку: панічні атаки, перше кохання, невпевненість в собі… Саме від останнього Пенні страждає найбільше- дівчина абсолютно не вірить в себе і через це часто потрапляє в кумедні та незручні ситуації.  Пенні не вважає себе гарною, а розраду знаходить лише у своєму блозі та спілкуванні з родиною та Елліотом.

Але все змінюється, коли вона разом з найріднішими відправляється у Нью- Йорк і знайомиться там з хлопцем на ім’я Ной, який змушує її нарешті побачити свою справжню красу і нарешті повірити в себе.

Пенні можна вважати прототипом всіх сучасних дівчат-підлітків, які в гонитві за тим, щоб бути кращими, бути схожими на когось, ким вони не є, втрачають справжніх і неповторних себе.